Wednesday, October 23, 2013

Dia Insan Istimewa

"rimasnya dengan ungkapan manis tu"

Assalamualaikum Orang Yang Rajin 

"rimas...rimas...rimas" rungut hati besarku...
Hairan dengannya yang begitu mudah menyuarakan rasa sanubarinya. Sedangkan awal-awal perkenalan lagi aku sudah menyatakan aku tidak mengecam & kenal dia walaupun dah berkeping2 gambar yang telah dikasikannya. Seriously, aku memang tak kenal dia. Mungkin aku terlalu mengfokuskan  diriku terhadap saat kritikal sampai tak sempat nak berkenalan dengan budak-budak baru ni. Dari chatting terus berhubung melalui mesej sampai hati besar aku merungut...rimaslah dengan kata-kata manis ni!!!Dengan sahabat yang lain tak pulak rasa macam ni walau kata2 dah sampai tahap manis melenting-lenting!!!Mungkin sebab aku tak kenal dia?

"sejauh mana kita mengasihi manusia
dibatasi oleh seutuh mana kasih kita pada yang Esa
hitung kesyukuranmu
bukan kesukaranmu"

Astagfirullah hal azim desus hati besarku setelah membaca suapan puisi dari seorang sang murobbi...
Hati kecilku memainkan peranan yang besar setelah aku menindasnya kerana melayan kata hati besar yang terlalu mengikut emosi tanpa "pause" diri sebentar untuk berfikir...

Kenapa aku harus sisihkan kasih dari insan yang mempunyai darah yang sama warna denganku?
Kenapa aku mesti bezakan layanan terhadap dia dengan sahabat aku yang lain?
Kenapa aku seakan tidak mensyukuri nikmat dari Sang Khaliq? 
"apabila kita mengasihi saudara kita, kita harus mengkhabarkannya"
Bukankah itu seakan maksud sabda Kekasih Allah?

Astagfirullah Hal Azim...
Hati kecil terus menyoal & persoal...

Astagfirullah Hal Azim...
Hanya itu yang mampu diungkapkan saat ini...terasa begitu hina dimata Sang Pencipta kerana membiarkan kasih dari saudara 1 agama disia2kan...

Sedarlah diri ini...
Mereka yang hadir dalam hidupku samada dari kaum keluarga, kengkawan & sahabat 1 agama semuanya adalah kurnian tuhan untuk diri ini. Mungkin orang lain tidak dapat merasai nikmat seperti nikmatnya aku mempunyai mereka semua. Tidak patut bagi aku untuk membezakan kasih sesama mereka. Mungkin dia lebih berharga dari yang lain walau tidak pernah bertentang mata kerana dia & aku berkenalan untuk menegakkan agama yang tercinta. Teringat kembali sikapnya yang begitu excited mendengar khabarku yang telah sihat setelah diuji dengan sedikit ujian...katanya "Alhamdulillah Allah makbulkan  jugak doa saya untuk akak"...Sedarlah aku sebenarnya dia juga seorang yang istimewa yang hadir mewarnai hidupku kurnian dari Yang Azim.

Astagfirullah Hal Azim...
Faghfirli Ya Ghoffar...
Faghfirli Ya Rahman...
Faghfirli Ya Rahim...
Aku menagih keampunanMu Ya Allah...

Hati kecil sudah tersenyum kerana sememangnya ia seiring dengan fitrah manusia yang inginkan kebaikkan cuma kata2nya selalu tertindas oleh kata hati besar. Sekarang hati kecil & hati besar bergerak seiring merasai nikmatnya ukhuwwah fillah & kata2 manis yang datang dari hati si pemberi kata2 itu :)

"Tetapkanlah hatiku ini dilandasanMu Ya Karim...Aamiin"

Wassalam...




No comments:

Post a Comment