Tuesday, April 30, 2013

Syurga VS Neraka

Bismillahirramanirrahim
Assalamualaikum
Sobahul Khair


SYURGA?

Surah Al-Insan

- ayat 6: Iaitu sebuah mata air (di syurga) yang diminum daripadanya oleh hamba-hamba Allah (yang taat), mereka boleh mengalirkannya (di tempat-tempat tinggal mereka) dengan aliran yang semudah-mudahnya dan menurut kemahuannya.

- ayat 13: Mereka berehat di dalam syurga dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias) mereka tidak nampak di situ adanya matahari (usahkan hawa panasnya) dan tidak juga merasai suasana yang terlampau sejuk.

- ayat 14: Sedang naungan pohon-pohon syurga itu dekat kepada mereka dan buah-buahnya pula dimudahkan (untuk mereka memetiknya) dengan semudah-mudahnya.

- ayat 15: Dan (selain itu) diedarkan kepada mereka (oleh pelayan-pelayannya) bejana dari perak dan piala-piala minuman yang keadaannya laksana kaca (namapak jelas isinya).

- ayat 16: (Keadaannya laksana) kaca (sedang ia) dari perak, pelayan-pelayan itu menentukan kadar isinya sekadar yang cukup betul dengan kehendak penggunanya.

- ayat 17: Dan mereka dalam syurga itu, diberi minum sejenis minuman yang campurannya dari "Zanjabil".

- ayat 18: Iaitu sebuah mata air dalam syurga yang disebutkan sifatnya sebagai "Salsabil".

- ayat 19: Dan mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya) yang sentiasa beredar di sekitar mereka, apabila engkau melihat anak-anak muda itu, nescaya engkau menyangka mutiara yang bertaburan.

- ayat 20: Dan apabila engkau melihat di sana (di dalam syurga itu) engkau melihat nikmat yang melimpah-limpah dan kerajaan yang besar (yang tidak ada bandingannya).

- ayat 21: Mereka didalam syurga memakai pakaian hijau yang diperbuat dari sutera halus dan sutera tebal (yang bertekat) serta mereka dihiasi dengan gelang-gelang tangan dari perak dan mereka diberi minum oleh Tuhan mereka dengan sejenis minuman (yang lain) yang bersih suci.

NERAKA?

Surah Ar-Rahman

- ayat 43: (Lalu dikatakan kepada meraka) inilah Neraka Jahanam yang selalu orang-orang yang berdosa mendustakannya.

- ayat 44: Mereka (terus diseksa) berulang-ulang di antara api Neraka dengan air yang menggelegak yang cukup masak panasnya.

Surah Al-Haqqah

- ayat 30: (Lalu diperintahkan malaikat penjaga Neraka) tangkaplah orang yang berdosa itu serta belenggulah dia.

- ayat 31: Kemudian bakarlah dia di dalam Neraka Jahiim.

- ayat 32: Selain dari itu, masukkanlah dia dalam (lingkaran) rantai besi yang ukuran panjangnya 70 hasta (dengan membelitkannya ke badannya).

Surah Al-Insyiqaq

- ayat 12: Dan dia akan menderita dengan bakaran Neraka yang marak menjulang.

Surah Al-Balad

- ayat 20: Mereka ditimpakan (azab seksa) Neraka yang dituutp rapat ( supaya kuat bakarannya).

Surah Al-Insan

- ayat 4: (Dalam pada itu) sesungguhnya kami telah menyediakan bagi sesiapa yang berlaku kufur (atau menderhaka) beberapa rantai dan belenggu serta Neraka yang (api) menjulang-julang.

Surah Az-Zumar

- ayat 16: Bagi mereka (yang kafir disediakan) lapisan-lapisan dari api menyerkup di atas mereka dan lapisan-lapisan (dari api) di bawah mereka dengan azab yang demikian, Allah menakutkan hamba-hambanya. Oleh itu, bertaqwalah kepadaKU wahai hamba-hambaku.

Sumber Utama: Al-Quranul Karim
Sinopsis: Mahar Cinta Cinderella

No comments:

Post a Comment